پلتفرم: Xbox360، PS3، PC
ناشر: Bethesda Softworks
سازنده: Arkane Studios
سبک: اکشن / نقشآفرینی
تاریخ انتشار: 18/07/1391
قضاوت درباره عناوینی که هنوز به بازار عرضه نشده کار سختی است. هرقدرهم پیشنمایشهای یک بازی واضح باشد، باز هم هیچ چیز نمیتواند جای دموها و کنترل در دست بازیکن را بگیرد. اما گاهی به نمونههایی برمیخوریم که میدرخشند. این درخششها را میشد در اولین نمایشهای بایوشاک دید، میشد در پردهبرداری از اسکایریم حس کرد و البته The Last of Us هم از این قاعده مستثنا نبود. "رسوا شده" را هم میشود در زمره این بازیها قرار داد. این اثر خاص و خالص قرار است همان چیزی را به بازیکنها ارائه کند که پیش از این خیلیهای دیگر ادعایش را داشتند و نتوانستند و آن آزادی عمل گسترده است.داستان رسوا شده در دنیایی الهام گرفته از ظاهر ویکتوریایی قرن شانزدهم است که با عناصر استیم پانک ترکیب شده است. مسئول طراحی شهری که داستان بازی در آن رخ میدهد کسی نیست جز ایکتور آنترنُو که قبل از این طراحی شهر معروف نیمهجان 2 را انجام داده است ؛ بنابراین باید انتظار یک دنیای خاص و عجیب و غریب را داشته باشید. طراح اصلی بازی را هم هاروی اسمیت به عهده دارد که پیش از این روی سری بازیهای Deus Ex و Blacksite: Area 51 کار کرده است. داستان بازی ماجرای فردی به نام کوروُ آتانو (Korvo Atano)، نگهبان ملکه حاکم بر شهر دون وال (Dunwall) را روایت میکند. پس از این که اتفاقی شوم به فوت ملکه در کنار کوروُ منجر میشود، او را به قتل وی متهم می کنند . کوروُ می گریزد و پس از ملاقات با فردی به نام خارجی (Outsider) از او تواناییهای جادویی و فرابشری هدیه میگیرد تا به جستجوی پاپوش دوزان برود و انتقام جایگاه از دست رفتهاش را بگیرد. جاش هالووی (Josh Holloway)، بازیگر محبوب نقش جیمز ساویر فورد در سریال لاست به جای کوروُ صحبت میکند. آخرین نمایشی که سازندگان به شکل عمومی ارائه کردند، ماموریت Kaldwin’s Bridge را شامل میشد. کوروُ دنبال پزشک سلطنتی با نام سولوکُو بود که از راه آشناییاش با داروسازی، زندگی خوبی به هم زده بود. بعد از کمی گشت و گذار در شهر و دیدن یک نمای زیبا از غروب آفتاب در شهر دون وال، کوروُ به تعدادی نگهبان می رسد. در این بازی بیشتر اتفاقات در روز روشن میگذرد ؛ بنابراین برای گذراندن مراحل بدون درگیریهای پر سر و صدا باید خیلی با دقت عمل کنید. از آنجا که بازی در حالت اول شخص روایت میشود، امکانات متفاوتی برای پیشبرد اهداف خود در اختیار خواهید داشت که این ، خلأ دیداری را جبران کند. به عنوان مثال میتوانید سر خود را خم کرده و از کنار دیوار، اطراف را دید بزنید. قابلیت دیگر هم دید زدن از داخل سوراخ کلیدهاست که امکان بررسی اوضاع داخل اتاقها را در اختیار بازیکن میگذارد. سیستم قوی صوتی بازی نیز اجازه میدهد از روی صدای پا و حرف زدن دشمنان، محل آنها را تشخیص دهید و عکسالعمل درست را به اجرا بگذارید. کوروُ با استفاده از قابلیت Blink، به یک نقطه مرتفع تلپورت کرد و از بالای سر نگهبانان ، خود را به ورودی دفتر سولوکُو نزدیک کرد. دو نگهبان جلوی در ایستاده بودند. کوروُ با استفاده از قدرت تسخیر، کنترل یکی از نگهبانان را به دست گرفت. بعد از ورود به اتاق، از پیکر نگهبان خارج ميشود و وی را با یک ضربه کاری به گلو از پا درآورد. اگر در رسواشده حواس خود را جمع کرده و با صبوری عمل کنید، می توانید راهنماییهای خیلی خوبی را از گفتوگوهای دشمنان کسب کنید. پس از رسیدن به اتاقی بزرگ ، کوروُ یک بطری درون اتاق انداخته و با استفاده از سر و صدای ایجاد شده ، خود را از پلهها به بالا رساند. در آنجا با دری روبه رو شد که توسط یک دیوار صوتی برای سوزاندن هر مهاجم غریبه برنامهریزی شده بود. کوروُ با تسخیر یک خدمتکار، از دیوار صوتی گذر کرد و در آن سوی دیوار از پیکر پیرزن جدا شد. تمام این قدرتها، چه تسخیر، چه موشهای گوشتخوار و هر نیروی دیگر، از یک نوار تمام شدنی انرژی استفاده میکند که باید همیشه حواستان به آن باشد. در غیر این صورت ممکن است بدجوری دچار مشکل شوید. کوروُ از پنجره سولوکُو را میدید که در حال کار است. پس از نگاه به اطراف، نگهبانی دیگر را دید که روی بالکنی ایستاده است. شاید بهترین کار این بود که وی را تسخیر کند و با خروج ناگهانی از بدنش باعث شود نگهبان تلوتلو خورده و از آن بالا پرت شود. اما کوروُ به جای این، گله موشهای گوشتخوار خود را احضار میکند تا با وحشیگری تمام نگهبان را بدرند.سوکولُو با تمام وجود التماس میکرد. اما قهرمان ما برای ربودن وی آمده بود. پس سلاحی را که مجهز به تیرهای بیهوش کننده بود ، به دست گرفت و وسط صورت وی شلیک کرد. پس از بلند کردن بدن بیهوش سوکولُو، کوروُ با دختری در یک قفس رو به رو شد که به ظاهر سوکولُو از وی برای آزمایشهای شیطانی خود استفاده میکرد. در این لحظه او میتوانست دختر را آزاد کند یا وی را به حال خود رها کند. آزاد کردن آن دختر چیزی نبود که همان لحظه امتیاز یا چیز دیگری به بازیکن بدهد. در عوض، تاثیر چنین لحظاتی را بعدها در بازی شاهد خواهید بود... .کاراکترها در دنیای بازی حضور پررنگی دارند. از کشته شدن و محو شدنهای بیحد و حصر خبری نیست. ممکن است در صحنهای بنا باشد دو نفر از افراد دشمن به فردی حمله کنند و شما با نجات وی امتیاز خاصی به دست بیاورید؛ اما در صورتی که نگهبانها را قبلا در جایی کشته باشید، آن اتفاق هیچگاه رخ نخواهد داد! با کشتن هر دشمن، مقادیری به عنصر هرج و مرج اضافه خواهد شد که روی سختی و نحوه شکلگیری داستان اثر خواهد گذاشت. تواناییهای ویژه نیز همگی از ابتدا در دسترس شما خواهد بود و میتوانید تعداد زیادی از تواناییهای ابتدایی را اختیار کنید یا این که با حفظ طلسمها دست به خرید نیروهای قدرتمندتری بزنید. این تواناییها شامل: تلپورت کردن، احضار موجودات کشنده، احضار یک موج سهمگین که دشمنان را به عقب پرتاب میکند، تسخیر، توقف زمان، توانایی دیدن آن سوی دیوار و بسیاری دیگر است.Bone Charmها نیز در سراسر بازی پراکنده شده و هر کدام یکی از قابلیتهای کاراکتر، مانند سرعت حرکت یا قدرت دفاع را تقویت میکنند. این BCها کاملا رندوم بوده و بندرت ممکن است طی دو بار بازی، یک آیتم را همان جای قبل پیدا کنید. سلاحهای اصلی بازی را هم تیر و کمان (با تیرهای آتشین)، یک تپانچه، یک سلاح تیغی، شمشیر، خنجر و... تشکیل میدهد. بازی به طور کل از ماموریتهای خطی تشکیل شده است. اما در هر مرحله آزادی عمل بسیاری دارید. میتوانید با خشونت پیش بروید یا کلا از صدمه زدن به دشمنان دوری کنید. با کمی خوشبینی، شاهد یک عنوان به یاد ماندنی خواهید بود.
.: Weblog Themes By Pichak :.