رونمايي از بهترين ابزار جنگ تا به امروز قضاوت در چندثانيه

 

عنوان: Gears of War: Judgment

پلتفرم: Xbox360

ناشر: Microsoft

سازنده: People Can Fly

سبك: اكشن‌‌/‌‌ شوتر تاكتيكي

تاريخ انتشار: 29‌‌/‌‌12‌‌/‌‌1391

سه‌گانه «ابزار جنگ» توانسته خود را به عنوان يك بازي كلاسيك تمام عيار در تاريخ بازي‌هاي ويدئويي ثبت كند؛ در اين مقاله مي‌خواهيم به چهارمين بازي از اين سري بپردازيم كه كمتر از سه ماه ديگر به بازار مي‌آيد و پيش‌درآمدي بر وقايع سه قسمت قبل محسوب مي‌شود. چيزي كه اين قسمت را خاص مي‌كند، واگذاري ساخت آن به استوديوي People Can Fly، البته با نظارت سازنده اصلي آن، يعني Epic Games است. PCF كه عنوان فوق جذاب (هرچند افراطي) «توفان گلوله» را در كارنامه خود دارد، خلاقيت خود را به كار گرفته تا پس از تجربه‌اي نسبتا نخ‌نما شده (GeoW 3) روحي تازه در كالبد اين عنوان بدمد و آبروي مايكروسافت را در رقابت عناوين انحصاري بخرد. داستان بازي مربوط به يك ماه پس از حمله لوكاست به سرا ـ روز اضطرار ‌ـ‌ است. جوخه كيلو (Kilo Squad) كه اعضاي آن عبارت است از: دِيمون بِيرد، آگوستوس كول، سوفيا هندريك و گارون پادوك، به جرم سرقت سلاح‌هاي دولتي و فروش آنها دستگير مي‌شوند. محاكمه آغاز مي‌شود و هر يك از چهار سرباز به نوبت اعترافات خود را بيان مي‌كنند؛ اعترافاتي كه در حين تعريف، به شكل تصويري و تعاملي براي بازيكن روايت مي‌شود. از اولين مواردي كه به اين قسمت اضافه شده و قطعا در شكل دادن جذاب‌ترين بخش داستاني تمام اين سري موثر خواهد بود، دخيل بودن بازيكن در شكل دادن داستان است. احتمالا پلاك‌هايي را كه در مراحل عناوين قبلي بازي جمع‌آوري مي‌كرديد به خاطر داريد؛ همان COG Tagهاي معروف كه نقشي جز اثبات هوشياري بازيكن در جستجوي نقشه‌ها نداشتند. همان‌طور كه گفته شد، مراحل داستاني در اصل اعترافات چهار شخصيت اصلي است و در خلال هر مرحله، صداي روايت كاراكتر مورد نظر را خواهيد شنيد. فعال‌كردن پلاك‌ها با تغيير در روند بازي، گفتار آنها را نيز تغيير خواهد داد. فعال‌سازي يك پلاك ممكن است به روايت نبردي با مهمات شديدا كم يا در مه بسيار غليظ تبديل شود. شايد براي بازيكن اين سوال پيش بيايد كه اين تغييرات ـ كه قطعا به سخت‌تر‌شدن بازي مي‌انجامد ـ چه فايده‌اي خواهد داشت؟ در جواب بايد گفت نه‌تنها اين تغييرات در نتيجه نهايي بازي اثرگذار خواهد بود، بلكه به محض فعال‌شدن، يك امتيازدهي تصاعدي آغاز مي‌شود. اين سيستم توسط چند ستاره به عملكرد بازيكن امتياز خواهد داد. دستيابي به امتياز كامل، موارد ويژه‌اي را به عنوان جايزه باز خواهد كرد. گرافيك بازي همان قالب كلي ابزار جنگ 3 را دارد. جزئيات بسيار بالا و رنگ‌پردازي روشن و واضح خودنمايي مي‌كند. از نمايش‌ها برمي‌آيد كه انيميشن حركات كاراكترها نرم‌ و روان‌تر از گذشته اجرا مي‌شود؛ هرچند هنوز هم پناه گرفتن‌هاي مصنوعي و تداعي‌كننده سربازهاي پلاستيكي توي ذوق مي‌زند. لوكاست‌هاي تازه‌وارد انيميشن جالبي دارند. يك نشانگر نيمه شفاف در حالت عادي نقطه مركزي تصوير را اشغال مي‌كند كه اجازه آتش كور دقيق‌تري را به بازيكن مي‌دهد. كساني كه دو قسمت اخير بازي را در حالت آنلاين بازي كرده‌اند، قطعا از مد جذاب و پرهيجان Horde لذت برده‌اند كه چند بازيكن را در مقابل سيل بي‌پايان لوكاست قرار مي‌داد و آنها را موظف به دفاع از سنگر مورد نظر مي‌كرد. در «داوري»، مراحلي مشابه در حالت داستاني تعبيه شده كه قطعا تغيير روندي خوشايند در قسمت روايي عنواني خواهد بود كه هميشه بر پايه كشتن و پيش رفتن بنا شده است. به تغيير روايت و مراحل دفاعي، حالت نيمه رندوم سيستم، بازآرايي نيروهاي دشمن را نيز اضافه كنيد. اين به معناي آن است كه هر بار در مرحله‌اي كشته شويد، وقتي به بازي برمي‌گرديد با همان ترتيب آرايش دشمن روبه‌رو نخواهيد شد و صحنه‌اي كه چند دقيقه پيش با Wretchها اشباع شده بود، ممكن است در ملاقات بعدي، چند نارنجك‌انداز بي‌رحم را به جان شما بيندازد. اين نيمه رندوم بودن بازآرايي‌ها، ارتباطي تنگاتنگ با محيط دارد. براي مثال صحنه‌اي را فرض كنيد كه يك خودرو در آن قرار گرفته است. Tickerها آن را دور مي‌زنند و به سمت شما مي‌آيند، در حالي كه يك نيروي غول‌پيكر دشمن، با قلدري تمام، ماشين را به كناري زده و به سمت شما مي‌آيد. به گفته سازندگان (و طبق آنچه از نمايش‌ها برمي‌آيد) اين قسمت سخت‌ترين مرحله در كل سري Gears خواهد بود؛ اما در هر لحظه تمام امكانات لازم براي پيروزي در اختيار بازيكن قرار خواهد داشت. پس بازيكناني كه استراتژي خوبي در ميدان نبرد داشته باشند، چالش‌هاي بازي را با رضايت پشت سر خواهند گذاشت. يكي از حالت‌هاي چندنفره معرفي شده براي اين قسمت، Free-for-All است. در اين حالت تمام شركت‌كنندگان آزاد هستند تا هر كسي را كه سر راهشان سبز شد به رگبار ببندند، اما هايلايت بخش چندنفره داوري، حالت Overrun است. اين حالت تركيبي از تمام آنچه تابه حال در بازي‌هاي Gears ديده شده، علاوه بر تعدادي ديگر است. در اين حالت، دو تيم انسان‌ها و لوكاست با يكديگر رقابت مي‌كنند. گروه اول نقش مدافع را به عهده گرفته و ديگري در لباس مهاجم فرو مي‌رود. مدافعان بايد از ژنراتور مقر خود دفاع كرده و مهاجمان آن را از بين ببرند. در هر مبارزه، هر دو تيم در نقش هر دو گروه بازي خواهند كرد و در نهايت آن تيمي كه زودتر ژنراتور رقيب را از بين ببرد، پيروز ميدان است. نيروها كلاس‌بندي دارند. كلاس‌بندي لوكاست همانند قسمت سوم Gears است. يعني ابتدا با Tickerها شروع كرده و در ازاي صدمه‌اي كه به دشمنان و سنگر آنها وارد مي‌آوريد، امتياز خواهيد گرفت. هر چه امتيازي كه جمع مي‌كنيد بيشتر باشد، مي‌توانيد در ورود بعدي، نيروي بهتر و قوي‌تري انتخاب كنيد. مي‌توانيد حتي 90 درصد يك نبرد را امتياز جمع كنيد و در نهايت با قدرتمندترين نيروي لوكاست به مقابله با انسان‌ها برويد و دمار از روزگارشان دربياوريد! انسان‌ها به چهار گروه يا طبقه مختلف تقسيم مي‌شوند. هر گروه اسلحه خاص خود، علاوه بر يك قابليت ويژه دارد. «مهندس‌ها» ‌مي‌توانند يك مسلسل رباتيك ايستا بنا كنند و توانايي مرمّت سازه‌هاي تخريب شده را هم دارند. «سربازها» از قدرت آتش سنگين بهره مي‌برند و مي‌توانند جعبه مهمات براي خود و يارانشان فراهم كنند. «پزشك‌ها» با يك نارنجك گاز بخار، هم ياران آسيب‌ديده را درمان مي‌كنند و هم ياران به زمين افتاده را احيا. «ديده‌بانان» قدرت دستيابي به نقاطي را دارند كه ديگر افراد از رسيدن به آنها عاجز هستند. اين نيرو مي‌تواند با جاي گرفتن روي نقاط مرتفع دشمنان را با تك‌تيرانداز خود درو كند يا اين‌كه با قابليت تگ‌كردن مخصوص خود، دشمنان را ـ حتي از پشت پناه ـ شناسايي و تبديل به اهداف متحرك ياران خود كند. گفتني است كه تگ‌كردن دشمنان، آسيب‌پذيري آنها را نيز دوچندان مي‌كند. ظاهرا استوديوي PCF بخوبي از پس به دوش كشيدن اين ميراث بزرگ برآمده و شاهد يكي از بهترين عناوين در سالي باشيم كه خيلي‌ها آن را آخرين سال جولان نسل هفتم مي‌دانند.





تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |