شمشيري دو لبه براي PS4

 

به عقيده برخي از بازيخورهاي حرفه‌اي، سري جديد كنسول‌هاي بازيXbox مايكروسافت، PlayStation سوني و Wii نينتندو كه در آينده‌اي نزديك به بازار عرضه مي‌شود، آخرين نسل از كنسول‌هاي مستقل بازي هستند. Phil Eisler رئيس قسمت بازي‌هاي ابري (cloud gaming) شركت انويديا مي‌گويد: در پنج سال گذشته بازار كنسول‌هاي مستقل بازي دستخوش تغييرات غيرقابل تصوري شده است. دانلود محتواي رسانه‌اي ديجيتال (DLC)، روزآمدسازي لخت‌افزارها(firmware)، رايانه‌هاي لوحه‌اي (tablet)، تلفن‌هاي‌همراه، بازي‌هاي رايگان، لوح‌هاي فشرده و كارتريج‌هاي بازي، پيچيدگي تعيين هزينه‌هاي نهايي واقعي توليد، همه دانسته‌هاي ما درباره بازار و راه‌هاي خريد بازي، بازي‌كردن و لذت‌بردن از آن و همچنين از همه مهم‌تر كپي كاري و بحران اقتصادي و حواشي همگي دست به دست هم داده‌اند تا هر چه بيشتر به اين تغييرات دامن بزنند. ما نيز با اين عقيده كاملا موافقيم كه آينده كنسول‌هاي مستقل بازي برتري چون PlayStation 4 و كنسول‌هاي بازي دستي باوجود فروش بالاي احتمالي و فعلي خود در بازار تا حد زيادي از سوي cloud gaming ـ كه از سيستم فضاي ذخيره داده ابري سود مي‌برد ـ در معرض خطر است. در اين ميان شركت سوني كه امسال فكر عرضه پلي‌استيشن 4 را در سر دارد، پس از ورود ويتاي جديد (PS Vita) به بازار و از دست دادن 6/3 ميليارد يورو، بيشتر از شركت‌هاي ديگر سازنده كنسول‌هاي بازي در معرض خطر است. ما در مطلب زير قصد داريم همه شايعات و اخباري را كه تاكنون در باره PS4 با اسم رمز Orbis، به خارج درز كرده مورد بحث و بررسي قرار دهيم و آنچه را دست‌اندركاران صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي در مورد آن مي‌دانند، براي شما شرح دهيم تا بتوانيد پيش از به بازار آمدنش، تصوير درستي از آن را در ذهن خود مجسم كرده و اطلاعات صحيحي در باره آن داشته باشيد.

نامگذاري

 

بعيد است سوني برند PlayStation را كنار بگذارد، اما در مورد چهارمين كنسول پلي‌استيشن اين كار جاي سؤال دارد. ژاپني‌ها آدم‌هايي نسبتا خرافاتي هستند و عدد 4 را مثل عدد 13 ما شوم مي‌دانند به‌طوري كه در هواپيما‌هاي مسافري شركت Nippon ژاپن اصلا صندلي شماره 4 وجود ندارد. اگر اين كنسول را هم PS4نامگذاري كنند، بعيد است ژاپني‌ها آن را بخرند، بنابراين بيشتر احتمال دارد كه اين سيستم با اسم رمز Orbis به بازار عرضه شود. در اصل نام اربيس از اصطلاح Orbis Viteaبه معناي چرخه‌زندگي سرچشمه گرفته است.

بازي‌ها

مدتي است شاهد ارائه بازي‌هايي مشابه بازي PS4 به شكل پيش نمايش‌هاي (demo) از جمله Watch Dogs ، Star Wars 1313  و Square Enix's Luminous روي رايانه‌هاي PC در نمايشگاه بازي‌هاي رايانه‌اي E3-2012 هستيم. كارشناس‌ها مي‌گويند PS4 قادر است بازي‌هايي مثل بازي‌هاي فوق را بي‌آن‌كه خم به ابرو بياورد، اجرا كند. با آن‌كه مشخصات سخت‌افزاري كنسول بازي آينده سوني هنوز نامعلوم و قابل تغيير است، اما مي‌توان حدس زد قدرت كارايي آن بايد چيزي حدود پنج برابر PS3 باشد. شايد قدرت اين كنسول آنقدرها هم كه خيلي‌ها انتظارش را دارند به نظر نرسد، اما مي‌توان توان آن را در حد رايانه PC مافوق پيشرفته‌اي كه گرافيك سفارشي شخصي‌سازي شده‌اش بخوبي بهينه‌سازي شده است، تصور كرد.

تفكيك‌پذيري

 

براساس شايعاتي كه از مارس امسال به گوش رسيده است، اين طور بر مي‌آمد كه بايد تاخت و تاز PS4 با بازي‌ها با تفكيك‌پذيري در حد 4096 در 2160 يا به عبارتي همان رزولوشن 4K باشد. اما اكنون با شواهد موجود، اين امر غير محتمل به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه سال جديد ميلادي قرار است سوني تلويزيون‌هاي مافوق كيفيت برتر (Ultra-HD TV) خود را راهي بازار كند، اما كمتر كسي است كه بتواند از پس خريد اين تلويزيون 84 اينچيLCD مدل KD-84X9005 گران قيمت 24 هزار و 999 دلاري برآيد. فرمت تلويزيوني 4Kنيز خود نيازمند ويژگي‌هاي پردازشي خاصي است. PS3 به‌صورت تئوري قادر است بازي‌ها را تا 1080p و 60 فريم برثانيه (fps) اجرا كند، در حالي كه امروزه هم بازي‌هايي انگشت شمار مانند flow و Wipeout با اين مشخصات يافت مي‌شود. بازي‌هاي پيشتازي چون SSX شركت EA هم كه با رزولوشن 1120 در 585 در حد HD پايه اجرا مي‌شوند، مقدار زيادي جزئيات را فداي تثبيت رواني نسبت قاب تصوير (frame rate) مي‌كنند.

سخت‌افزار

 

مقدار رم PS4 به احتمال زياد چهار گيگابايت خواهد بود و با اين‌كه احتمال دارد مايكروسافت هشت‌گيگابايت حافظه روي كنسول جديدش Xbox 720 بگذارد، اما از نظر قيمت تمام شده براي سوني مقدور و مقرون به صرفه نيست. احتمالا PS4 مانند PS3 Super Slimاز 16گيگابايت حافظه دروني از جنس فلش (flash memory) يا فضاي ذخيره وضعيت جامد (SSD) جهت فرزي، به حداقل رساندن زمان بالا آمدن سيستم و بارگذاري اوليه بازي‌ها و مراحل بعديشان، به‌روزرساني firmware و به‌روز‌رساني patch بازي‌ها يا حداقل قرار دادن همه اين مراحل در پس زمينه (background) عملكرد پردازشي اصلي سيستم برخوردار باشد. بر اساس خبررساني‌هاي متعدد در ماه ژوئن امسال، پردازشگر PS4 متشكل از يك واحد شتاب يافته پردازشي چهارهسته‌اي (AMD quad-core APU) با اسم رمز ليورپول (Liverpool) خواهد بود كه براساس فرآيند توليد 28 نانومتري ساخته شده است. هر قدر اين عدد فرآيند توليد بر حسب نانومتر كمتر باشد، تعداد ترانزيستورهاي بيشتري را در فضاي مشابهي از تراشه (chip) مي‌توان جا داد و اين موضوع ميزان مصرف انرژي برق را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد، اما مراحل ساخت تراشه را بسيار سخت و پيچيده تر مي‌کند. باسرعت سيكل ساعت 2‌/‌3 گيگاهرتز، سرعتش چندان صاعقه‌وار نبوده، اما با سخت‌افزار گرافيكي قدرتمند رادئون HD 7970 تغذيه مي‌شود.

بازي ابري و شيوه‌هاي نوين

 

براي نسل بعدي كنسول بازي سوني ارائه خدمات بازي مشابه سرويس عضويتي بازي مانند Netflix يا Sky كه براي استفاده از بازي‌ها مبلغي را مي‌پردازيد، متصور است. خدمات بازي ابري مي‌تواند گزينه‌اي انتخابي باشد كه براي آن مبلغي به قيمت PS4 افزوده ‌شود. البته هزينه آن با توجه به بازي يا بر اساس هر ساعت بازي‌كردن، مي‌تواند محاسبه شود.

 

 

قيمت و تاريخ عرضه

 

قيمت احتمالي آن بايد بين 400 تا 500 يورو باشد كه ممكن است در بسته‌بندي‌هاي مختلف آن به همراه دسته بازي، بازي، هارد ديسك يا دوربين اضافي عرضه شود، البته احتمال دارد در نقاط مختلف جهان، اين قيمت متفاوت و حتي بيشتر باشد. عده‌اي تاريخ به بازار آمدن آن را سال 2014 و يك سري ديگر همزمان با نمايشگاه بازي E3 سال 2013 مي‌دانند.

 

 

جمع‌بندي

به رغم خطر عظيم بازي ابري براي كنسول بازي آينده سوني و باز‌كردن قفل فناوري back catalogue پلي‌استيشن كه بزرگ‌ترين نقطه قوت كنسول بازي اربيس يا همان PS4 به حساب مي‌آيد، از طريق بازي ابري مي‌تواند موجب ابداعات جديد و بي‌سابقه در استريم محتواي رسانه‌اي، تاثير حياتي در قيمت توليد سريالي سخت‌افزارهاي جديد و توسعه و تحول بازي‌هاي فوق‌العاده گران‌قيمت شود.

منابع:

http:‌/‌‌/‌www.sonyps4.com

http:‌/‌‌/‌www.gizmofusion.com

 




تاريخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |